Przeniesienie siedziby Starostwa Powiatowego oraz zmiana właściciela lotniska w Mokrem. Tym sprawom poświęcona była dzisiejsza konferencja prasowa z udziałem Starosty Powiatu Zamojskiego Stanisława Grześko, Wojewody Lubelskiego Przemysława Czarnka oraz Posła Sławomira Zawiślaka.
Siedziba Starostwa Powiatowego w Zamościu zostanie przeniesiona z ul. Przemysłowej do budynku przy Partyzantów 3 (obecnie mieści się tam delegatura Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego).
Jak poinformował Wojewoda Przemysław Czarnek przygotowania do przekazania części budynku przy ul. Partyzantów Starostwu trwają już od wielu miesięcy. Wyjaśnił, że decyzja ta była podyktowana bardzo ciężkimi warunkami lokalowymi panującymi w obecnej siedzibie Starostwa przy ul. Przemysłowej.
– Delegatura Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego, jak również wszystkie inne inspekcje z administracji zespolonej, które podlegają pośrednio Wojewodzie zajmują tylko część tego obiektu, w związku z tym, cześć jesteśmy w stanie przekazać Starostwu po to, aby Pan Starosta i Zarząd Powiatu mógł zainwestować w ten budynek oraz działkę, która jest obok i zdecydowanie polepszyć sytuację urzędników oraz petentów Starostwa. – mówił Wojewoda Czarnek.
W rezultacie bydynek przy ul. Partyzantów będzie miał trzech współwłaścicieli – Urząd Wojewódzki, Starostwo Powiatowe oraz Narodowy Fundusz Zdrowia. Władze Powiatu Zamojskiego zamierzają starać się o dofinansowanie na modernizację oraz rozbudowę obiektu.
Drugą sprawą poruszoną w trakcie dzisiejszej konferencji było przekazanie terenu lotniska w Mokrem władzom Powiatu Zamojskiego. Dotychczasowy właściciel nieruchomości – Gmina Zamość, nie wywiązał się z powierzonego mu zadania wybudowania tam pasu startowego dla tzw. taksówek powietrznych. W związku z tym Władze Województwa odebrały mu prawo do zarządzania tym terenem.
– Gmina Zamość nie wykonała prac do których była zobowiązana, w związku z tym umowa darowizny została odwołana. Taki był warunek. – wyjaśnił Wojewoda – Teraz Pan Starosta podejmie się tego zadania.
W trakcie dzisiejszego spotkania podpisano list intencyjny dotyczący przekazania terenu Lotniska nowemu zarządcy. Zgodnie z umową na władzach Powiatu Zamojskiego spoczywać będzie: utwardzenia pasa startowego o powierzchni 800 x 30 m, rozbudowy pasa startowego do wymiarów 950 x 50 m, ogrodzenia części lotniczej lotniska, instalacji oświetlenia nawigacyjnego z systemem zdalnego sterowania. Powiat Zamojski ma także obowiązek zapewnić Aeroklubowi Ziemi Zamojskiej możliwość prowadzenia na terenie lotniska działalności statutowej oraz współuczestniczenia na poziomie koncepcyjnym i organizacyjnym w działaniach służących rozbudowie oraz prowadzeniu lotniska. Powiat został zobowiązany także do zawarcia porozumienia mającego na celu czynne włączenie innych jednostek samorządu terytorialnego, w tym co najmniej miasta Zamość, w realizację i funkcjonowanie lotniska More. Na realizację tych zadań władze powiatu mają 6 lat.
Jak poinformował Starosta Stanisław Grześko – Pod uwagę brane są dwa rodzaje pasów – trawiasty i betonowy. Koszt wybudowania pasu trawiastego oszacowano na 5 mln zł, pas betonowy kosztowałby znacznie więcej, bo aż 30 mln zł.
– Lotnisko zostanie dostosowane do ruchu turystycznego i biznesowego oraz do potrzeb Areoklubu. Chcemy, żeby ten teren zaczął żyć, żeby to lotnisko przyciągnęło inwestorów do powiatu zamojskiego – mówił Starosta.
Dodał też, że giełda handlowa będzie funkcjonowała na terenie lotniska na dotychczasowych zasadach.