W tym roku, w wyjątkowy sposób zostanie uświetniona 79. rocznica wybuchu II wojny światowej. W sobotę, 1 września, za Zamojskiej Rotundzie odbędzie się absolutnie niesamowity koncert zamojskich symfoników.
Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskiego wykona Requiem Mozarta. Msza żałobna powstała w 1791 roku i jest jednym z największych utworów sakralnych Wolfganga Amadeusa Mozarta, a zarazem jego ostatnią, niedokończoną kompozycją.
wykonawcy
Marta Boberska – sopran
Aneta Łukaszewicz-Fedorowicz – alt
Krzysztof Szmyt – tenor
Robert Gierlach – bas
Chór Miasta Siedlce
Ale Cantare – Płoskie
Chór Noster Parafii p.w. św. Bartłomieja w Goraju
Chór Ziemi Zamojskiej „Contra”
przygotowanie chórów
Justyna Kowynia-Rymanowska, Barbara Rabiega, Diana Adamska
koordynacja chórów
Marcin Kiecana
Teatr Ognia Utopia – Ogień Pamięci
Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskiego w Zamościu
pod batutą Czesława Grabowskiego
Koncert poprzedzi manifestacja patriotyczna, która rozpocznie się o godz. 19:00
Lacrimosa dies illa,
qua resurget ex favilla
judicandus home reus.
Huic ergo parce,
Deus, pie Jesu,
Jesu Domine!
Dona eis, eis requiem!
Amen.
O dniu jęku, o dniu szlochu,
Kiedy z popielnego prochu
Człowiek winny na sąd stanie (2x)
Dobry Jezu (2x),
a nasz Panie,
Daj nam wieczne spoczywanie,
Amen
Kiedy Wolfgang Amadeus Mozart komponował „Lacrimosa” był już bardzo chory. Kompozytor nie zdołał ukończyć dzieła, choć zaprzątało go do ostatnich chwil życia – jeszcze 4 grudnia 1791r. pracował nad wątkami Lacrimosa dies illa. Mozart prowadził wyścig z czasem, uważając, że pisze requiem na własną śmierć. Z takim przekonaniem zmarł. Rękopis mozartowski, ostatnie nuty postawione jego ręką, przypadają na 8 takt partii wokalnych Lacrimosa. Partie wokalne i instrumentalne Lacrimosa i Amen według szkiców wykończył Süssmayr. Mozart ukończył także partie wokalne Domine Jesu i Hostias, zaś niepełna instrumentacja wykończona została przez Süssmayra. On też samodzielnie skomponował Sanctus,Benedictus, Agnus Dei oraz Lux aeterna (na wzór Introitus i Kyrie Mozarta). CHROM.
Wieslaw G. Popytak 2:05
I. Introitus
7:34 II. Kyrie
III. Sequentia
10:16 1. Dies irae
12:09 2. Tuba mirum
16:01 3. Rex tremendae
18:22 4. Recordare
23:32 5. Confutatis
25:54 6. Lacrimosa
IV. Offertorium
29:29 1. Domine Jesu
33:22 2. Hostias
38:00 V. Sanctus
39:50 VI. Benedictus
45:30 VII. Agnus Dei
49:13 VIII. Communio. Czyli po piątej przerwie jest LACRIMOSA. uWAGA – czasy wykonań są wg. Karajana