Networking, czyli sztuka budowania relacji zawodowych, jest bardzo ważnym narzędziem w biznesie. Może otworzyć drzwi do nowych możliwości, pomóc w rozwoju kariery, a także dostarczyć wsparcia i inspiracji w chwilach zawodowych wyzwań. Wiele osób jednak unika takich rozmów lub podchodzi do nich z dużą dozą niepewności i stresu. Być może masz za sobą sytuacje, w których nawiązywanie kontaktów przypominało bardziej obowiązek niż szansę na rozwój? Zastanawiasz się, jak przełamać te obawy i sprawić, by budowanie sieci kontaktów stało się naturalne i mniej stresujące? W tym artykule pokażemy, jak podejść do networkingu z większym spokojem i pewnością siebie.
Czym jest networking?
Networking to proces, który służy do budowania sieci kontaktów biznesowych. Warto jednak podkreślić, że nie jest to po prostu wymiana wizytówek czy pojedyncze spotkanie. Networking polega na tworzeniu i utrzymywaniu relacji w celu długofalowego rozwoju.
Networking w biznesie służy do:
- rozszerzenia kręgu partnerów biznesowych,
- wymiany wiedzy i doświadczenia,
- zbierania informacji o rynku,
- rozwoju zawodowego,
- budowania wiarygodności w oczach klientów.
Dlaczego networking może być stresujący?
Networking wiąże się z wyjściem poza swoją strefę komfortu i koniecznością interakcji z nieznajomymi osobami. Wielu ludzi obawia się, że nie zostaną zaakceptowani lub ich rozmówcy nie będą zainteresowani nawiązaniem kontaktu. Lęk przed odrzuceniem często sprawia, że na różnych konferencjach, targach branżowych, eventach biznesowych czują się nieswojo lub są wręcz sparaliżowani. Jeśli dodamy do tego brak pewności siebie (wątpliwości odnośnie tego, czy masz coś wartościowego do zaoferowania), może to skutkować poczuciem, że prowadzone rozmowy będą mało interesujące lub sztuczne.
Przyczyną stresu podczas nawiązywania relacji biznesowych jest obawa o utrzymanie dynamiki rozmowy. Wiele osób nie wie, jak lub w jakim momencie przejść do bardziej zawodowych tematów bez uczucia przymusu.
Te wszystkie obawy kumulują się i powodują, że networking staje się wyzwaniem nawet dla doświadczonych profesjonalistów. Warto jednak pamiętać, że każda rozmowa to okazja do wymienienia się doświadczeniem i wiedzą oraz okazja do nawiązania kontaktów z osobami, które mogą przyczynić się do rozwoju zawodowego.
Jak przygotować się do networkingu, aby czuć się pewnie i zredukować stres?
Na samym początku warto zaznaczyć, że networking odbywa się w zasadzie wszędzie np. w kolejce w sklepie czy w podróży pociągiem. Zdarzają się jednak wydarzenia biznesowe, na których od początku wiadomo, że będzie okazja wymieniać się doświadczeniem i wiedzą z danej dziedziny oraz nawiązać wartościowe relacje. Warto zapoznać się z agendą spotkania i sylwetką osób, które występują. W ten sposób przygotujesz się mentalnie do wydarzenia – nasz umysł po prostu lubi wiedzieć, na co się nastawić, aby mniej się stresować podczas poznawania nowych osób.
Zdefiniuj celi networkingu
Warto zastanowić się, czego właściwie oczekujemy od networkingu. Tworzenie sieci kontaktów zawodowych nie polega na kolekcjonowaniu wizytówek, ponieważ nie pomoże to ani karierze zawodowej, ani pozyskiwaniu wartościowych partnerów dla firmy.
Kiedy wiesz, co chcesz osiągnąć, łatwiej prowadzić rozmowy i kierować je w stronę, która sprzyja realizacji zamierzeń. Czy szukasz potencjalnych klientów? A może chcesz nawiązać relacje z mentorami lub innymi specjalistami w swojej branży? Określenie tych celów pomoże lepiej zarządzać swoim czasem i energią.
Znajdź swoją strefę komfortu
Networking nie musi oznaczać rzucania się na głęboką wodę i forsowania swoich granic. Wybierz takie wydarzenia, które odpowiadają Twojemu stylowi i osobowości. Jeżeli jesteś osobą introwertyczną, może lepiej poczujesz się na spotkaniach z mniejszą liczbą uczestników. Pamiętaj, że ważniejsze od ilości interakcji jest ich jakość, dlatego znajdź te formy networkingu, które sprawiają, że czujesz się komfortowo i pewnie. Warto też wziąć udział w treningu z podstaw komunikacji organizowanym przez firmę Twoje Motywacje, który pozwoli łatwiej nawiązać owocne relacje z innymi.
Ćwicz krótką autoprezentację
Ważnym elementem networkingu jest umiejętność przedstawienia siebie w zwięzły, ale interesujący sposób. Aby bez stresu zaprezentować swoją osobę, dobrze jest wcześniej przygotować sobie krótki opis, który w prosty sposób wyjaśni, kim jesteś, czym się zajmujesz i jakie są Twoje cele zawodowe. Najlepiej zawrzeć w nim także coś, co może zaciekawić drugą osobę, np. nietypowy projekt, nad którym pracujesz, albo wyjątkowe umiejętności. Ćwicząc autoprezentację, zyskasz pewność siebie i poczucie, że wiesz, co powiedzieć, gdy ktoś zapyta: „A czym się zajmujesz?
Zadbaj o odpowiednie nastawienie
Stres nigdy nie jest dobrym doradcą i zmienia nasze nastawienie do całego spotkania. Bez wątpienia konferencje i wydarzenia branżowe mogą napawać lękiem, który wynika z konieczności prowadzenia luźnych rozmów z ludźmi o dużej wiedzy z danego zakresu. Jednak warto przełamać ten strach np. poprzez udział w profesjonalnych szkoleniach z zarządzania stresem. Pozwolą one nauczyć się panować nad stresem, a nawet wykorzystać do konstruktywnych działań.
Słuchaj z pełnym zaangażowaniem i zadawaj inteligentne pytania
Zacznij od aktywnego słuchania – kiedy rozmawiamy z kimś nowym, należy poświęcić mu pełną uwagę, zadawać pytania, które pokazują zainteresowanie rozmówcą. Ważne jest, aby wykraczały poza zwykłą wymianę grzeczności. Pytać warto o wyzwania, sukcesy i cele zawodowe tej osoby. Tym samym stworzysz sobie przestrzeń do głębszej rozmowy i zbudujesz więź opartą na wzajemnym zaufaniu. Wartościowe kontakty to nie tylko te, które przynoszą bezpośrednie korzyści – warto być pomocnym i oferować coś od siebie, zanim będziemy oczekiwać czegokolwiek w zamian. Umiejętności zarządzania relacjami i aktywnego słuchania można ćwiczyć na szkoleniach biznesowych organizowanych przez firmę Twoje Motywacje działającą na terenie Krakowa i Katowic.