“Elektryczne Lwy” w Zamościu – ZDJĘCIA

0
212

Zamość odebrał swoje pierwsze autobusy elektryczne. To MAN Lion’s City E.

1 grudnia br. Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu odebrał 14 autobusów elektrycznych, które dostarczyła firma MAN Truck & Bus Polska.

Dodatkowo na terenie zajezdni przewoźnika powstało siedem dwustanowiskowych stacji przeznaczonych do ładowania pojazdów, które dostarczyła polska firma Medcom. Wszystkie „elektryczne lwy” wyjadą już wkrótce na zamojskie ulice i rozpoczną codzienną obsługę 25 linii komunikacji miejskiej.

Historyczny moment

Po formalnym przekazaniu autobusów 1 grudnia, wczoraj odbyła się związana z nim uroczystość, w której wzięli udział m.in. Prezydent Miasta – Andrzej Wnuk, Prezes Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Zamościu – Krzysztof Szmit i Dyrektor Zarządzający MAN Truck & Bus Polska – Claus Wallenstein.

„Wymiana taboru MZK jest jednym z głównych celów inwestycyjnych władz samorządowych Zamościa, gdyż przynieść ma wymierne korzyści społeczne i ekonomiczne, ale także ekologiczne. Dla ponad 60-tysięcznego zabytkowego miasta, którego starówka w 1992 r. została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, dbałość o klimat i środowisko to jeden z wyznaczników działania na rzecz zrównoważonego rozwoju” – powiedział Andrzej Wnuk, Prezydent Miasta Zamość.

„W Zamościu, pięknym i przyszłościowo myślącym mieście, oddaliśmy do użytku 14 zeroemisyjnych, w pełni elektrycznych autobusów MAN Lion’s City E wraz z idealnie dopasowanymi urządzeniami do ładowania. Jestem pod wielkim wrażeniem współpracy z Urzędem Miasta, MZK Zamość i naszymi partnerami – firmami Medcom oraz R&G PLUS i cieszę się, że wspólnie zrealizowaliśmy ten projekt. Fakt, że wszystkie autobusy Lion’s City E są produkowane w Polsce jest dla mnie niezwykle istotny i napawa mnie wielką dumą. Produkcja Lion’s City E rozpoczęła się 3 lata temu w naszym zakładzie high-tech w Starachowicach. Niedawno świętowaliśmy produkcję tysięcznego elektrobusu!” – podkreślił Claus Wallenstein, Dyrektor Zarządzający MAN Truck & Bus Polska.

MAN Truck & Bus to jeden z wiodących w Europie producentów pojazdów użytkowych i dostawców rozwiązań transportowych, którego roczne przychody wynoszą około 11 miliardów euro (2022). Gama produktów oferowanych przez firmę obejmuje furgonetki, ciężarówki, autobusy oraz silniki wysokoprężne, jak również usługi związane z transportem pasażerskim i towarowym. MAN Truck & Bus jest spółką należącą do GRUPY TRATON zatrudniającą ok. 33 000 osób na całym świecie.

„Dzisiejsza uroczystość przekazania autobusów to nie pierwsza ekologiczna inwestycja w Zamościu i nie pierwsza wizyta przedstawicieli firmy MAN, która w latach 2011-12 dostarczyła 12 autobusów Lion’s City o napędzie gazowym. Nasza najnowsza inwestycja to efekt uzyskania przez MZK dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Całkowity koszt projektu wynosi 48.739.906 zł, z czego 73,5% to dotacja z Funduszu (29.154.471 zł). Uzupełnieniem przedsięwzięcia będzie planowana budowa instalacji fotowoltaicznej zapewniającej ekologicznie czystą energię elektryczną dla autobusów. MAN dostarczył dziś 14 pojazdów elektrycznych. Zastosowany magazyn energii pozwala na przejechanie 230 km na 1 ładowaniu co odpowiada obecnym potrzebom Spółki” – powiedział Krzysztof Szmit, Prezes Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Zamościu.

Czternaście lwów

W ramach przeprowadzonego przetargu, MAN złożył najlepszą ofertę, a Zamość zamówił łącznie 14 nowych autobusów, w tym 10 autobusów Lion’s City 12 E o długości 12 m i 4 autobusy przegubowe Lion’s City 18 E, o długości 18 m.

O nowoczesności autobusów MAN Lion’s City stanowi nie tylko rodzaj napędu, ale również stylistyka oraz wyposażenie wnętrza. Wszystkie zamówione przez MZK Zamość autobusy elektryczne od MAN-a przystosowane są do przewozu osób o ograniczonej mobilności. Dodatkowo pojazdy wyposażone są w najnowsze rozwiązania m.in. w system elektronicznych tablic kierunkowych, monitoring oraz ładowarki USB w bocznych ścianach pojazdów.

Modele dwunastometrowe Lion’s City 12 E napędza silnik elektryczny umieszczony wzdłużnie za osią napędową o mocy znamionowej 160 kW, a energia magazynowana jest w dużych bateriach o mocy 400 kWh.

Z kolei elektryczne serce osiemnastometrowego przegubowca Lion’s City 18 E to aż dwa silniki centralne na drugiej i trzeciej osi, co zdecydowanie poprawia właściwości jezdne. Energia do ich zasilania pochodzi z akumulatorów o pojemności 480 kWh zlokalizowanych na dachu pojazdu.

Właściwa obsługa

W celu właściwej obsługi bezemisyjnych pojazdów firma MAN przeszkoliła już 60 kierowców, a pracownicy zaplecza technicznego zostaną przeszkoleni do końca tego roku.

Aktualnie przewoźnik obsługuje 25 linii, w tym także linie podmiejskie w pobliskich gminach. Firma prężnie działa na lokalnym rynku transportu publicznego od 1960 r., a najnowszy zakup jest zwieńczeniem jej działań na rzecz środowiska i nowoczesnego transportu.

Ambicje MAN-a

Do 2025 roku połowa autobusów miejskich MAN-a w Europie będzie elektryczna, a już pięć lat później nawet 90 proc. Aby być na to gotowym, firma MAN rozpoczyna w Norymberdze własną produkcję akumulatorów „made in Germany”, która zakłada ponad 100 000 akumulatorów rocznie do wszystkich elektrobusów, a także do elektrycznych ciężarówek MAN-a.

MAN w Polsce

MAN Truck & Bus Polska, to spółka zajmująca się sprzedażą i obsługą posprzedażną pojazdów marki MAN i Neoplan w Polsce. Dysponuje ona siecią serwisową składającą się z 33 autoryzowanych stacji obsługi, w tym 7 własnych. W Polsce MAN posiada dwa zakłady produkcyjne. Zakład MAN Trucks Sp. z o.o., zlokalizowany w podkrakowskich Niepołomicach to najnowocześniejsza fabryka pojazdów ciężarowych w Europie, otwarta w 2007 roku, rozbudowana i zmodernizowana w 2023 r. MAN jest też największym producentem autobusów w Polsce, których montaż odbywa się w fabryce w Starachowicach. Zakład ten to centrum kompetencyjne produkcji niskopodłogowych autobusów miejskich dla całego koncernu MAN. W Poznaniu, od 2006 roku, działa MAN Shared Service Center, centrum finansowo-księgowe obsługujące procesy księgowe większości europejskich spółek koncernu MAN. W 2017 roku do portfolio swoich produktów MAN wprowadził lekki samochód dostawczy MAN TGE o dmc od 3 do 5,5 t. Produkowany jest on w fabryce w Białężycach koło Wrześni, zarówno w wersji z napędem konwencjonalnym, jak i z napędem elektrycznym.

ŹRÓDŁO:

Dorota Komornicka

Communication Manager

MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o.

Poprzedni artykułTragedia na torach. Nie żyje pracownik odśnieżający tory. Drugi z obrażeniami ciała trafił do szpitala
Następny artykułXVI Wigilia na Rynku Wielkim – “Bądźmy Wszyscy Razem”
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments