Black Friday – Cybermonday na trwałe wpisał się w kalendarz. Zgodnie z założeniem Black Friday powinien obowiązywać wyłącznie w sklepach stacjonarnych, a następujący niemal tuż po nim Cybermonday – tylko w sklepach internetowych. Jednak akcja marketingowa zaczyna się dużo wcześniej. Wiele sklepów oferuje zniżki przez cały tydzień, a nawet miesiąc. Wydarzenia te stanowią okazję do zrobienia tańszych zakupów. Niestety w tym czasie można spodziewać się stosowania mechanizmów, które będą mieć na celu wzbudzenie w kliencie potrzeby nabycia konkretnego produktu. Towar jest odpowiednio wyeksponowany, opatrzony wywieszką o atrakcyjnej promocji, nawet padające światło ma znaczenie. Ponadto zapach i nastrój stworzony poprzez różne dźwięki ma pobudzić chęć przebywania w sklepie.
Pomimo różnego rodzaju sztuczek sprzedawców pamiętać trzeba o czujności, zdrowym rozsądku i podchodzić z dystansem do tzw. okazji. Pamiętać trzeba także o tym, że zwrot towaru pełnowartościowego w sklepie stacjonarnym nie jest możliwy chyba, że sprzedawca z własnej woli deklaruje przyjęcie zwrotu. W przeciwnym razie ewentualny zwrot należy ze sprzedawcą uzgodnić, najlepiej poprzez stosowną adnotację.
Z jeszcze większą rozwagą, rozsądkiem i czujnością należy wykazać się dokonując zakupów przez Internet. Z myślą o ochronie konsumentów, przed zbliżającym się Black Friday, Izba Gospodarki Elektronicznej wypracowała “Dekalog bezpiecznych zakupów przez Internet”, w którym wskazuje na co zwracać uwagę, co sprawdzić i czego unikać podczas zakupów w sklepach i na platformach internetowych.
W przypadku zakupów w sieci należy:
Sprawdzić opinie o sprzedawcy.
Sprawdź w sieci jak sprzedawca i jego sklep został oceniony i ile jest tych opinii. Zwróć uwagę czy opinie są konkretne i wiarygodne. Zobacz też, czy przy opiniach pojawia się informacja, że pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub używali dany towar lub usługę. Jeżeli nie, to podejdź do treści opinii z odpowiednim dystansem i tym bardziej sprawdź czy są wiarygodne.
Sprawdzić dane kontaktowe i identyfikacyjne sprzedawcy.
Prawo wymaga od sprzedawców podania pełnych danych rejestrowych przedsiębiorcy. Brak numeru telefonu, adresu e-mail lub adresu firmy powinien być sygnałem ostrzegawczym i wzmóc Twoją czujność. Warto czasem skorzystać z dogodnej formy kontaktu i zapytać o szczegóły kupowanego towaru.
Kupować w wiarygodnych sklepach internetowych.
W przypadku nowych serwisów sprawdzaj bardziej szczegółowo ich wiarygodność, historię i opinię na rynku. Jeżeli cena towaru lub usługi jest znacząco niższa niż w innych sklepach, to podejdź ostrożnie do takiej oferty.
Sprawdzić regulamin i zasady zwrotów konkretnych towarów.
Sprzedawca ma obowiązek opublikować regulamin określający szczegółowe zasady zawierania umowy przez Internet. Sprawdź czy taki dokument istnieje, jest czytelny i zrozumiały. Prawo daje Ci możliwość zwrotu zakupionych towarów – możesz w ciągu 14 dni od dnia odbioru towaru bez konieczności podawania powodu odstąpić od umowy (produkt trzeba odesłać w ciągu kolejnych 14 dni). Sprawdź czy sprzedawca nie utrudnia wykonania Twojego prawa regulaminem lub procedurami dokonywania zwrotów.
Sprawdzić czy transmisja danych odbywa się w bezpiecznym połączeniu. (protokół SSL). Gdy wypełniasz formularze z danymi, sprawdź, czy w przeglądarce na początku adresu witryny widnieje “https” zamiast “http”. Szukaj symbolu kłódki, oznaczającej bezpieczne połączenie, aby osoby trzecie nie mogły uzyskać dostępu do przesyłanych danych.
Sprawdzić wybór różnych metod płatności.
Jeżeli ktoś żąda płatności z góry i podaje dane wyłącznie jednej opcji płatności, skorzystanie z niej może być ryzykowne. Godne zaufania serwisy zazwyczaj oferują różne opcje płatności. Operatorzy płatności, którzy obsługują sprzedawców internetowych często oferują dodatkowe programy ochrony kupujących.
Czytać dokładnie ofertę wystawców na serwisach aukcyjnych i ogłoszeniowych.
Gdy kupujesz na platformach transakcyjnych lub ogłoszeniowych, zawsze dokładnie czytaj treść oferty oraz stronę „o mnie” danego sprzedawcy. Osoby prywatne często umieszczają w tych opisach swoje własne, szczegółowe zasady sprzedaży, jak np. czas dostawy, który może być liczony dopiero od czasu zaksięgowania wpłaty na koncie sprzedawcy, a nie na koncie systemu płatności.
Na zakończenie wyloguj się.
Po zakończeniu czynności związanych z obsługą konta koniecznie się wyloguj, aby osoby postronne nie uzyskały do niego dostępu.
Napisać swój komentarz po każdej transakcji.
Wystawianie komentarza lub opinii po transakcji jest bardzo ważne. Pamiętaj, że pochlebne opinie lub ostrzeżenia są dla innych równie cenne, jak dla Ciebie. Dlatego warto poświęcić dwie minuty.
Zachować korespondencję ze sprzedawcą.
Do czasu zakończenia całości transakcji sukcesem i zadowolenia z otrzymanego towaru, a także w przypadku ewentualnej reklamacji należy zachować całość korespondencji elektronicznej ze sprzedawcą.
Kupujący zawsze ma prawo do reklamacji, jeśli produkt posiada wadę. Nie ma znaczenia czy zakup dokonany był w sklepie internetowym czy stacjonarnym. Na podstawie rękojmi można żądać od sprzedawcy usunięcia wady, wymiany towaru na nowy albo obniżenia ceny. Można też zażądać zwrotu zapłaconej ceny, ale tylko wtedy gdy wada towaru jest istotna. Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi trwa dwa lata od daty wydania towaru. Drugim trybem jest gwarancja, która nie jest obowiązkowa. Jest dodatkowym uprawnieniem klienta. Reklamację wówczas składa się na podstawie warunków gwarancyjnych, gdzie wskazany jest okres na jaki została udzielona. Podmiotem odpowiedzialnym jest gwarant. Może nim być producent, importer, a czasem nawet i sprzedawca. Jeśli sprzedawca udziela gwarancji będzie ponosił odpowiedzialność w dwóch reżimach: z tytułu rękojmi i z gwarancji. Pamiętać trzeba, że to kupujący dokonuje wyboru trybu reklamacyjnego.