Kierowcy mogą już korzystać z pierwszej jezdni obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu drogi ekspresowej S17.
W poniedziałek (29.11) otwarta dla ruchu została lewa nitka obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Kierowcy mają do dyspozycji ok. 9,6 km nowej drogi, po jednym pasie w każdym kierunku.
Obwodnica przebiega po wschodniej stronie Tomaszowa Lubelskiego. Dzięki niej odetchną mieszkańcy miasta. Pierwsza nitka przejmie ruch tranzytowy, w tym m. in. ciężarówki jadące w kierunku Hrebennego czy Zamościa, a także część ruchu lokalnego. Zgodnie z ostatnim badaniem w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/21, przez Tomaszów Lubelski przejeżdża ok. 18 tys. pojazdów w ciągu doby.
– Z oddawaną dzisiaj do ruchu obwodnicą Tomaszowa Lubelskiego, od początku roku udostępniliśmy kierowcom 18 odcinków nowych dróg o łącznej długości nieco ponad 192 km. To nie koniec dobrych wiadomości dla kierowców. Do końca roku udostępnimy kolejne odcinki również w innych województwach – mówił podczas wczorajszej uroczystości Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Tymczasowa organizacja ruchu
Ze względu na prowadzone prace przy budowie drugiej (prawej) jezdni, na obwodnicy obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 70 km/h, natomiast na odcinku kilkuset metrów, w rejonie Kolonii Łaszczówka i wiaduktu w ciągu ul. Tomaszowskiej, gdzie jest wyjazd i wjazd na budowę, do 40 km/h. Prosimy o ostrożną jazdę i stosowanie się do tymczasowego oznakowania.
Budowa obwodnicy rozpoczęła się wiosną 2019 r. Jesienią 2020 r. GDDKiA podpisała z wykonawcą aneks do umowy, którego przedmiotem jest budowa drugiej nitki obwodnicy. Planujemy, że prace te zakończą się w ostatnim kwartale 2022 r. Pierwotnie budowa drugiej jezdni planowana była na lata 2025-2026, a podpisanie aneksu z obecnym wykonawcą pozwoli przyspieszyć udostępnienie pełnego przekroju trasy o co najmniej trzy lata.
W ramach inwestycji powstało 14 obiektów inżynierskich, w tym sześć wiaduktów pełniących dodatkowo funkcję przejść dla zwierząt średnich i małych, drogi do obsługi ruchu lokalnego oraz urządzenia ochrony środowiska. Wybudowane również zostały dwa węzły drogowe: Tomaszów Lubelski Północ na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 850 i węzeł Tomaszów Lubelski Południe na włączeniu do DK17.
Liczby:
- Długość obwodnicy – ok. 9,6 km
- Długość drugiej jezdni między węzłami – ok. 5,4 km
- Koszt budowy dwóch jezdni (wraz z pracami przygotowawczymi, wykupem gruntów i nadzorem) – ok. 365 mln zł
- Koszt budowy drugiej jezdni (wraz z pracami przygotowawczymi i nadzorem) – ok. 77 mln zł
- Dofinansowanie z UE (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko) – ok. 140 mln zł
źródło: GDDKiA