Piesi otrzymają przywilej w postaci pierwszeństwa przy wchodzeniu na przejście, ale jednocześnie przy przechodzeniu przez jezdnię będą mieli zakaz korzystania z telefonów komórkowych. To tylko niektóre ze zmian, które znalazły się w przyjętym wczoraj przez rząd projekcie nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym.
We wtorek, 24 listopada 2020 r. Rada Ministrów przyjęła opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym.
– Ustawa wprowadza szereg rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych, którzy w zderzeniu z rozpędzonym pojazdem nie mają żadnych szans. Bezpieczeństwo na naszych drogach, w tym niechronionych użytkowników dróg, musi się zwiększyć – jest to priorytet polskiego rządu – podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Większa ochrona pieszych
Obecnie ustawa Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje kierującego pojazdem zbliżającego się do przejścia dla pieszych do zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na nim.
Po zmianach, kierowca pojazdu, który zbliża się do przejścia, będzie musiał zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście. Przepis ten nie będzie dotyczył tramwajów.
Zakaz korzystania z telefonów podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko.
W projekcie ustawy zaproponowano regulacje zakazujące pieszemu korzystania w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko (także w obrębie usytuowanych tam przejść dla pieszych) z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń upośledzających prawidłową percepcję, zwłaszcza wzrokową, a tym samym ocenę w zakresie bezpiecznego wejścia i pokonania jezdni lub torowiska.
Koniec z jazdą „na zderzaku”
W projekcie zaproponowano, aby na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę aktualnej prędkości, czyli kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m, 140 km/h – 70 m. Podobne rozwiązania zostały zastosowane w wielu europejskich państwach, w tym m.in. w Niemczech.
Odstępstwo od obowiązku zachowywania bezpiecznej odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach ma dotyczyć przypadków, w których kierujący pojazdem wykonuje manewr wyprzedzania.
Zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy
W projekcie nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym znalazł się także zapis ujednoliceniu dopuszczalnej prędkości w terenach zabudowanych do 50 km/ha w ciągu dnia i w godzinach nocnych. Obecnie w godz. 23.00 – 5.00 w obszarze zabudowanym pojazdy mogą poruszać się z maksymalną prędkością 60 km/h. Po zmianach będzie to 50 kilometrów na godzinę – bez względu na porę.
Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
znowu ten pajac na zdjeciu… co za PORAZKA z typa ;/
Chwileczkę, jak znowu? Dawno mnie nie było
co roku coś zmieniają to nic nie pomoże , Polacy nie mają kultury jazdy jak ludzie na zachodzie , Polacy wiecznie się spieszą i każdy jest najlepszym kierowcą za kierownicą sama łacina .