Logistyka w sklepie internetowym, jak sprawić żeby była skuteczna?

    0
    238

    Dobra logistyka to kluczowa sprawa w e-handlu 

    Według raportu “E-commerce w Polsce 2019” (Gemius dla e-Commerce Polska) najczęściej wymienianymi przez respondentów problemami związanymi z zakupami on-line są wysokie koszty dostawy (33% wskazań) i długie oczekiwanie na dostawę (34% wskazań), a niskie koszty dostawy są jednym z głównych czynników motywujących klientów do wyboru konkretnego sklepu (37% wskazań). Jednocześnie, ten sam raport wskazuje, że usługi kurierskie są formą dostawy najczęściej wykorzystywaną (58% respondentów korzystało z dostawy kurierem) i najbardziej pożądaną (71% respondentów zaznaczyło, że dostępność dostawy kurierem motywuje ich do zakupów w sieci). Jeżeli więc chcesz oszczędzić swoim klientom nerwów i zapewnić im pozytywne doświadczenia (31% ankietowanych wskazuje, że wcześniejsze pozytywne doświadczenia motywują ich do wyboru konkretnego sklepu) wybierz kuriera, który zapewni ci wysoką jakość w dobrej cenie.

    Usługi kurierskie w pakiecie

    Podstawową formą usługi kurierskiej dla sklepów on-line są pakiety usług obejmujące określoną liczbę przesyłek miesięcznie za stałą cenę. Badanie rynku przeprowadzone przez portal Nowy Outsourcing (pochodzące niestety sprzed ponad 3 lat) wykazało, że najtańszą ofertę dla małych firm ma InPost, który wówczas zaproponował cenę o prawie 300 zł niższą od najtańszego konkurenta (DHL). Redaktorzy portalu wysłali zapytanie ofertowe dotyczące wysyłki 100 paczek krajowych i 20 zagranicznych do wiodących firm kurierskich; analizowano cenę, ale także zakres usług, jakość obsługi klienta i szybkość uzyskania odpowiedzi. Autorzy raportu chwalili InPost także za te aspekty. Trzy lata to w wprawdzie dużo czasu w taki dynamicznie zmieniającej się branży (InPost np. nie wysyła już paczek za granicę), ale InPost nadal jest jedną z trzech firm kurierskich, z których najczęściej korzystają klienci e-commerce. W badaniu przeprowadzonym przez Gemius w 2019 roku trzy firmy najczęściej świadczące usługi kurierskie respondentom to DPD (29% wskazań), DHL (26%) i InPost (20%), co sugeruje, że te trzy firmy oferują sklepom internetowym najlepsze warunki. Jeżeli chodzi o konkrety, to pakiet usług logistycznych w podobnej skali (Maxi Firma 140 przesyłek paczkomatowych miesięcznie) kosztuje obecnie w InPost ok. 1200 zł.

    Wybierz kuriera w pakiecie z magazynem

    Inną usługą logistyczną, która jest szczególnie atrakcyjna dla niewielkich, ale szybko rozwijających się sklepów on-line jest tzw. Fulfillment. Usługa ta polega na kompleksowej obsłudze logistycznej obejmującej całą drogę towarów – od producenta do klienta. W tym przypadku towar od producenta trafia nie do sklepu, ale do do magazynów prowadzonych przez operatora. Po złożeniu przez klienta zamówienia w sklepie on-line, informacja o nim trafia, dzięki integracji e-sklepu z systemem informatycznym operatora, wprost do pracowników magazynu, którzy kompletują i pakują zamówienie. Następnie paczka jest niezwłocznie wysłana kurierem operatora do klienta (lub paczkomatu w przypadku oferty InPost). Korzystając z infrastruktury operatora sklep nie musi ponosić nakładów na inwestycje w przestrzeń magazynową i zatrudniać dodatkowych pracowników, a ponieważ opłaty za usługę naliczane są zależnie od obrotów, to koszty elastycznie dostosowują się do potrzeb klienta. Jednocześnie sklep może czerpać korzyści z doświadczenia i skali działania operatora.

    Poprzedni artykułJuż jutro Wirtualna Noc Muzeów w Zamościu.
    Następny artykułTegoroczne 50. Chmielaki Krasnostawskie odwołane. Podano nowy termin piwnej imprezy
    Subscribe
    Powiadom o
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments