Dzisiaj pierwszy pociąg z Chin, wjechał szerokim torem LHS bez przeładunku i jest już w Hrubieszowie

12
19112

Pierwszy pociąg z Chin, który wjechał do Polski szerokim torem LHS bez przeładunku na granicy

5 stycznia 2020 r. w godzinach porannych do stacji Hrubieszów LHS, na granicy polsko-ukraińskiej, dotarł pierwszy pociąg z 45 kontenerami z Chin. Z Xi’an położonego w środkowej części kraju transport wyruszył 24 grudnia 2019 r. Ładunki po przejechaniu blisko 9,5 tys. km dotarły do stacji końcowej Sławków LHS. W „Euroterminalu Sławków” kontenery zostaną przeładowane na wagony kolejowe oraz samochody i dostarczone do odbiorców docelowych. Przejazd tą trasą kolejową zajął tylko 12 dni. 

– Cieszę się, że pociąg szybko i bezpiecznie dotarł do Polski, wykorzystując najdalej na Zachód wysuniętą linię szerokotorową. Dzięki temu rozszerzamy naszą ofertę transportową i logistyczną o kolejne produkty intermodalne. Wpisuje się to w strategię spółki, której celem jest dywersyfikacja przewozów i kierunków transportu – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

Uruchomienie połączenia z Chin do Sławkowa jest efektem kilkuletniej pracy nad tym projektem. Nawiązanie współpracy PKP LHS z Xi’an  Free Trade Port Construction and Operation oraz partnerami logistycznymi z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy pozwoli na uruchomienie regularnych połączeń z Xi’an do Sławkowa LHS, które docierać będą w 10-12 dni.

– O wyborze szerokotorowej linii LHS zdecydowały nasze atuty, takie jak: brak konieczności przeładunku na granicy Unii Europejskiej, możliwość prowadzenia najdłuższych pociągów kontenerowych w Europie o długości do 950 m oraz potencjał  „Euroterminala Sławków”. To  hub logistyczny posiadający duże możliwości dalszej dystrybucji ładunków z Chin oraz ich koncentracji i wysyłki w drogę powrotną. Sławków to również początek trans-kaspijskiej trasy TMTM, co stwarza dogodną możliwość eksportu żywności a tym samym zbalansowania ładunków w kierunku do Chin. Jestem przekonany, że obie trasy odegrają ważną rolę w rozwoju przewozów kolejowych na Nowym Jedwabnym Szlaku – stwierdza Dariusz Sikora, członek zarządu do spraw handlu i eksploatacji PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

Długość całej trasy z Xi’an przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę do Sławkowa LHS wynosi 9477 km. Zlokalizowany na stacji końcowej linii szerokotorowej „Euroterminal Sławków” to nowoczesny terminal kontenerowy, który obsługuje siatkę stałych połączeń kolejowych m.in. z Gdańskiem, Swarzędzem,  Maddaloni we Włoszech czy Schwarzheide w Niemczech.

Xi’an liczy ok. 13 milionów mieszkańców, jest ważnym ośrodkiem gospodarczym z rozwiniętym przemysłem wysokich technologii, maszynowym, elektrotechnicznym i hutniczym. Miasto jest również dawną stolicą Chin, to tutaj zaczynał się historyczny Jedwabny Szlak. Obecnie Xi’an jest najszybciej rozwijającym się portem śródlądowym i centrum logistycznym na Nowym Jedwabnym Szlaku. 

PKP LHS (PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.) zarządza infrastrukturą szerokotorowej linii nr 65, oferuje usługę trakcyjną i dodatkowe usługi logistyczno-spedycyjne. Linia nr 65 to najdłuższa na terenie Polski kolejowa linia szerokotorowa (o rozstawie szyn 1520 mm) przeznaczona do transportu towarowego. Jest jednocześnie najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow ze Śląskiem, gdzie w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic) kończy swój bieg. Linia nr 65 liczy prawie 400 km i umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na granicy.

Poprzedni artykułGłosowanie zakończone – Zamość “najświetlniejszy”
Następny artykułRekordowy VI Orszak Trzech Króli w Zamościu – “Cuda, cuda ogłaszają” (Dużo zdjęć)
Subscribe
Powiadom o
12 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Brawo

^_^

rewizja 100% ? powodzenia celnicy 🙂

Dariusz

Pozostaje mieć nadzieję, że pociągi będą wracać załadowane polskimi produktami.

Terebin

Powinni wszystko zrobić aby te towary były przeladowywane w Hrubieszowie. Skorzystały cały region.

Tomasz Krywionek
Reply to  Terebin

Bez szans póki co. Do Hrubieszowa nie da się w tej chwili normalnie dojechać

krzysztof

Właśnie: dokładnie sprawdzać te kontenery i prześwietlać. [Potem dziwić się skąd narkotyki, dopalacze i inne świństwa na rynku. Dobrym pomysłem- ktoś pisał wcześniej pomyśleć o komunikacji pasażerskiej- trochę to długo 12 dni w pociągu, ale w Rosji tak podróżują np Moskwa-Władywostok i jakoś dają radę. Z terminalem przeładunkowym w Hrubieszowe czy gdzie koło także wspaniały pomysł. Ile ludzi znalazłoby zatrudnienie.

Magda
Reply to  krzysztof

W Rosji to podróżują samolotami. Z uwagi na ogromny kraj i ogromne odległości podróż pociągiem jest wielokrotnie droższa niż samolotem i z ekonomicznego punktu widzenia nieopłacalna. Ma swoja romantykę i oczywiście można z niej skorzystać jadąc przez kawał świata, wiele stref czasowych i klimatycznych…

antygłupek

A pamiętacie jak było gdy w PRL-u ułożono ten “najdalej na zachód wysunięty szeroki tor” by zapewnić dostawy surowca z ZSRR do Huty Katowice? Co to się nie wyprawiało w kręgach wrogich socjalistycznej Polsce… Opętanie przybrało wówczas rozmiar histerii! Bez mała z utratą suwerenności ten fakt porównywano!!! A dzisiaj? Proszę bardzo, jakiż entuzjazm nad tym “szerokim torem”!!! Jakież to dobro niebywałe “komuchy zbudowały” i jakie zyski przed nami!!!!!

:)))))

No i popatrzcie, ogony popodkulali i z komunistycznych Chin towary biorą…

Pp

Cieszyć się czy nie. Chiny swoje śmieci pchają bez oporu.
Będzie kontrol ?
No tak sukces lhs a co gdyby komunizm nie zbudował torów…..
Ech

MadMax

Trzeba będzie personel lokomotywy poddać kwarantannie na obecność korona-wirusa , 1 dni izolacji , bo jak zetkną się z pracownikami LHS , a oni potem z rodzinami swymi i mamy w Zamościu pandemię 😀 😀 😀 😀

MadMax

Miało być 14 dni sorry 😀 :D:D