W Biurze Wystaw Artystycznych – Galerii Zamojskiej w piątek (8 listopada) zaprezentowano żyrardowską wystawę będącą pokłosiem Ogólnopolskiego Konkursu Satyrycznego ,,Manufaktura Satyry”. Tym razem eksponowane są prace biorące udział ubiegłorocznej, dziewiątej edycji konkursu, którego temat brzmiał ,,Niepodległość. W 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości”. Wystawę w galerii przy ul. Staszica będzie można oglądać do 8 grudnia
,,Manufaktura Satyry” to ogólnopolski konkurs satyryczny organizowany nieprzerwanie od roku 2010 przez miasto Żyrardów. Jego celem jest promocja poprzez sztuki plastyczne (zwłaszcza rysunek satyryczny) unikalnej, industrialnej historii miasta, które powstało i rozwijało się dzięki największej fabryce lniarskiej
w Europie. Każdy kolejny temat konkursu nawiązuje do wybranego fragmentu historii Polskiej Stolicy Lnu.
Ubiegłoroczna, dziewiąta z kolei ,,Manufaktura Satyry” przypadła w szczególnym dla naszego kraju roku. Po 123 latach zaborów, zakończonych klęskami powstaniach narodowych i krwawej Wielkiej Wojnie powróciła na mapę Europy odrodzona Polska. Nic dziwnego, że tematem konkursu była ,,Niepodległość. W 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości”. Międzynarodowa wystawa rysunku satyrycznego połączona z rozstrzygnięciem dziewiątej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Satyrycznego ,,Manufaktura Satyry” miała miejsce we wrześniu ubiegłego roku w żyrardowskiej Galerii ,,Resursa”. Oprócz artystów z Polski, swoje prace zaprezentowali twórcy z Kanady, Chin, Azerbejdżanu, Turcji, Ukrainy, Rosji, Serbii, Francji, Włoch, Rumunii i Hiszpanii / Urugwaju.
Liczny udział artystów zagranicznych (35 osób) był sporym, ale przede wszystkim miłym zaskoczeniem dla organizatorów ,,Manufaktury Satyry”. Temat dla cudzoziemców był wszak bardzo hermetyczny i bez znajomości choćby najważniejszych faktów z dziejów naszego kraju niemożliwy do realizacji. Jednak w dobie internetu nie jest to już problem. Stąd świetne realizacje takich artystów jak Bernard Bouton z Francji, Mileta Miloradovic z Serbii, Konstantin Kazanchev z Ukrainy, czy Yaver Asadov z Azerbejdżanu. Niemałym zaskoczeniem są portrety ojców naszej niepodległości. Tryptyki przedstawiające Józefa Piłsudskiego, Ignacego Jana Paderewskiego i Romana Dmowskiego wykonali Ayten Kose z Turcji, Qi Yingyan z Chin, Pablo Lopez z Urugwaju. Pojedyńcze portrety zrealizowali Andrey Selivanov z Rosji i Liu Yan Nian z Chin.
Kolejna ,,Manufaktura Satyry” pokazała, że o rzeczach podniosłych można mówić, a raczej rysować i malować z pewnym dystansem (nie tylko geograficznym), bez zbędnego patosu i zadęcia. Już uczynienie tematem konkursu satyrycznego tak poważnej rocznicy, jak odzyskanie przez Polskę niepodległości było przedsięwzięciem dosyć ryzykownym, wręcz karkołomnym. (To niewątpliwie ewenement w skali naszego kraju). Jednak podjęcie tego ryzyka się opłacało. Powstały dzieła wartościowe, skłaniające do refleksji i zadumy. Również uśmiech i dobry nastrój, mimo codziennych trosk, może być przejawem patriotyzmu.
Obecna wystawa jest wyborem prac z ubiegłorocznej edycji ,,Manufaktura Satyry”, która była pokazywana w Galerii ,,Resursa” w Żyrardowie i w Centrum Kultury w Grodzisku Mazowieckim. Obecnie wystawa w postaci ekspozycji plenerowej jest eksponowana w Parku Miejskim i. Jacka Kuronia w Sosnowcu.
Fot. Janusz Zimon