O paradygmatach w dydaktyce i roli wartości mówili prelegenci podczas czwartkowej (10.10.2019) ogólnopolskiej konferencji o roli edukacji, zorganizowanej przez Szkolę Podstawową Nr 4 w Zamościu. Ideą spotkania – powiedziała otwierając spotkanie pani Ewa Lorenz dyrektor szkoły – jest tworzenie jak najlepszych warunków do rozwoju uczniów.
Szymon Hołownia – dziennikarz, pisarz i publicysta, założyciel Fundacji Dobra Fabryka zbudował swoją wypowiedź wokół myśli: „Produkuj z nami dobro w miejscach, gdzie zło odbiera ludziom nadzieję, zdrowie, radość i życie. Budujmy świat w zachwycie nad tym co mamy.” W nawiązaniu do pracy w Fundacji przypomniał, że w każdej minucie umierają na świecie dzieci z głodu, chorób, braku dostępu do wody. Zachęcał, aby iść tropem Janusza Korczaka. Upominał się o mądre wychowanie, którego podstawą nie są aspiracje czy obawy rodziców, tylko rozumienie dziecka i zwykła miłość. Przypomniał, że godność dziecka to nie przywilej, który się dzieciom należy, kiedy są grzeczne, dobrze się uczą czy wykonują polecenia. Godność jest wpisana w życie. „Nie ma dzieci, są ludzie”-podkreślił za Korczakiem prelegent. Mamy je wychowywać na szczęśliwe osoby, podążać za nimi, cieszyć się ich obecnością i niepowtarzalnym naturalnym zachwytem nad światem. Stąd tak potrzebna jest uważność.
Podczas wykładu pani Magdaleny Nasiadki poruszane były tematy związane z kreatywnym nauczaniem i uczeniem się.
Pani Beata Chmura – dyrektor II LO w Zamościu omówiła percepcję mózgu dziecka. Zwróciła uwagę, że żadne dziecko nie planuje zostać słabym uczniem. Pozytywne emocje na lekcji to najszybszy
i najskuteczniejszy sposób na poprawę wyników kształcenia. Dziewięćdziesiąt procent edukacyjnego sukcesu Finlandii to nauczyciele-mistrzowie. Uczniowie w sposób naturalny przyswajają wiedzę, gdy wchodzą w rolę odkrywcy. Jeśli będziemy dzisiejszych uczniów uczyć dziś tak samo, jak robiliśmy to wczoraj, to pozbawimy ich jutra – zakończyła wykład pani Beata Chmura.
Nauczyciel języka angielskiego w polskich i brytyjskich szkołach pani Dagmara Pająk w swoim wystąpieniu zwróciła uwagę na indywidualizację pracy z uczniem. W Anglii po teoretycznej części lekcji następuje praca z uczniami na różnych poziomach. Rolą nauczyciela jest podkreślenie nawet najmniejszego sukcesu dziecka. Praca domowa jest zadawana tylko raz w tygodniu z jednego przedmiotu, nikt więc nie dźwiga plecaka pełnego książek. Uczy się wyłącznie w szkole.
Podczas rozmów w przerwie między wykładami tworzono plan następnej edycji konferencji.
[materiał nadesłany]