Szanowni Państwo!
Z przyjemnością informujemy, że nasza Przychodnia bierze udział w akcji ,,Książka na receptę/ Recepta na sukces” organizowanej przez Fundację Powszechnego Czytania pod patronatem Ministerstwa Zdrowia, Biblioteki Narodowej, Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego oraz Polskiego Towarzystwa Neonatologicznego. W Stanach Zjednoczonych zachęcanie do czytania stało się elementem rutynowej, profilaktycznej edukacji zdrowotnej, jaką prowadzą pediatrzy i lekarze rodzinni. Teraz czas na Polskę!
Liczne badania wykazały, że dzieci, którym czytano:
- mają większe kompetencje językowe zarówno bierne (rozumienie znaczenia słów), jak i czynne (używanie słów w wypowiedziach) – ich rozwój językowy jest szybszy;
- szybciej rozwijają kompetencja społeczne – umiejętność zabawy (także z innymi dziećmi) i radzenie sobie z lękiem separacyjnym (umiejętność przebywania przez pewien czas bez rodziców), trenują empatię;
- mają większą zdolność do skupiania uwagi i szybciej osiągają gotowość szkolną;
- rzadziej wykazują nadreaktywność i agresję.
Zaleca się, aby rodzice i opiekunowie czytali książki już niemowlętom. Książka to wspaniały pośrednik między rodzicem a dzieckiem, ułatwia budowanie dobrych relacji. Czytając, rodzic poświęca dziecku czas i uwagę, a wraz z treścią książki przekazuje pozytywne emocje. Podczas czytania rodzic i dziecko pozostają w bliskim kontakcie fizycznym, co sprzyja budowaniu więzi, pozwala dziecku poczuć się bezpiecznie.
Długoletnie obserwacje sugerują, że czytanie przyspiesza rozwój mowy u 2 – latków o ok. 9 miesięcy, wpływa na iloraz inteligencji (IQ) oraz rozwija zdolność skupienia uwagi.
Dzięki słuchanym opowieściom dziecko wyrabia w sobie zdolność empatii. Próbuje się utożsamiać z bohaterem, wyobrażać sobie siebie w sytuacjach, w których znalazł się bohater, mierzyć się z emocjami, których jeszcze samo nie doświadczyło lub też które są dla niego za trudne. Kontakt z książką pozwala dziecku dowiedzieć się, że inni ludzie także myślą, mają emocje, pragnienia i plany. Stwarza szansę na wychowanie refleksyjnego człowieka, który zamiast wydawać pochopnych sądów, będzie się starał zrozumieć motywy postępowania innych ludzi.
W Przychodni Resort-Med otrzymają Państwo materiały promujące akcję, tj. recepty na czytanie, naklejki, ulotki, materiały informacyjne. Będzie możliwość wypożyczenia książek z zasobów Przychodni. Zachęcanie do czytania stanie się elementem wizyty pediatrycznej.
Dziś ponad 60% Polaków nie czyta książek. To dwa razy gorszy wynik niż w UK, Francji, Niemczech. Jeśli tego nie zmienimy – Polska nie rozwinie się jako społeczeństwo, państwo, gospodarka, naród.
Czytanie rozwija mózg, stabilizuje emocje, rozwija społecznie.
lek. Agnieszka Derkacz, Przychodnie Resort-Med Zamość
Wskazówki ogólne
- Czytaj codziennie (nawet, jeśli trwa to tylko kilka minut).
- Opowiadaj o obrazkach. Można opowiadać historię bez czytania książek.
- Pozwalaj dziecku przewracać kartki.
- Pokaż okładkę, wyjaśnij, o czym jest historia.
- Śledź palcem czytany tekst.
- Wybieraj książki o wydarzeniach z życia dziecka (np. wizyta u dentysty, pójście do przedszkola).
- Zadawaj pytania: Jak myślisz, co się teraz wydarzy? Co to jest?
- Pozwalaj, aby dziecko zadawało pytania.
- Zachęć dziecko, aby opowiedziało historię własnymi słowami.
Po co czytać niemowlakom?
- Wzmacnia się więź między matką a niemowlęciem.
- Uwaga jeden na jeden – wzmacnianie poczucia własnej wartości.
- Aby ułatwić rozwój mowy.
- Aby pomóc rozwijać koncentrację.
- Aby kształtować umiejętność wyciszania się.
- Wprowadzenie rytuałów związanych z zasypianiem i zapobieganie trudnościom w czasie spania.
Czytanie z niemowlakiem
Trzymaj dziecko na kolanach, kiedy czytasz.
Niemowlę lubi:
- twarde książeczki
- książeczki z twarzami innych dzieci
- wierszyki i piosenki ciągle z tych samych książeczek
- kiedy palcem wskazujesz na obrazki – w taki sposób się uczy
Czytanie z dzieckiem rocznym
Pozwól dziecku chodzić dookoła siebie, kiedy czytasz.
Roczne dziecko lubi:
- te same książki na okrągło
- nazywać rzeczy na obrazkach
- móc wybrać i trzymać książkę
- książki o innych dzieciach oraz o jedzeniu, pojazdach, zwierzętach
- książki z kilkoma słowami
Czytanie z dwulatkiem
Dwulatek lubi:
- pomagać przewracać kartki
- udawać, że czyta
- wypełniać słowa w historii, którą zna
- pokazywać i nazywać obrazki
- czytać tą samą książkę
- książki, które są śmieszne
- książki o zwierzętach i dźwiękach, które one wydają
- czytanie przed snem
- książki interaktywne, (w których można uzupełniać, domalowywać- coś zrobić)
Czytanie z przedszkolakiem
Przedszkolak lubi:
- odpowiadać na pytania dotyczące historii
- opowiadać własnymi słowami
- dłuższe książki, które opowiadają historię
- książki bez słów
- książki z literami i cyframi
- książki interaktywne i z zadaniami (zabawa)
- książki o rodzinie, przyjaciołach, pójściu do szkoły
- czytanie przed snem
Co warto wiedzieć:
Z 2,5- letnim dzieckiem można:
- rozmawiać o uczuciach bohaterów
- liczyć obrazki i prosić, aby powtórzyło liczby po nas
- uczyć kategoryzowania (np. znajdź wszystko, co jest zielone, wyszukaj wszystkie zwierzęta)
Od 3 roku życia dziecku można:
- wskazywać kolory, kształty, liczby
- kształtować słuch fonemowy (np. pytając, co zaczyna się na jakąś literę, dzieląc słowo na sylaby)
Od 4 roku życia można:
- pytać dziecko, jak myśli, dlaczego ktoś tak się czuje
- rozwiązywać z dzieckiem problemy w czytanym opowiadaniu
- pokazywać dziecku litery
- próbować czytać wspólnie z dzieckiem proste słowa
Zespół Resort- Med poleca mądre książeczki:
- seria książek Tupcio Chrupcio, np. Dbam o zęby, Umiem się dzielić
- seria książek o Kici Koci, np. Kicia Kocia gra w piłkę (w opowiadaniu pojawia się niepełnosprawny chłopiec na wózku inwalidzkim);
- seria książeczek o Marysi, np. Marysia żegna pieluszkę