W dniach 11-12 stycznia 2018 roku w Ruse w Bułgarii odbyło się inauguracyjne spotkanie w nowym projekcie Erasmus+ Społeczniaka „Supporting Dyslexic Individual In Transition from Primary to Lower Secondary School” w skrócie DysTRANS. Koordynatorem projektu jest Local Authority of Education of Istanbul, Turcja, zarządzająca ponad 9 000 placówek oświatowych w aglomeracji istambulskiej, liczącej ponad 20 mln mieszkańców. Partnerami w projekcie, oprócz Społeczniaka są: stowarzyszenia Dyslexia Association z Bułgarii, stowarzyszenie Special Educational Needs Association z Rumunii, instytut Fatih Guidance and Research Centre z Turcji, szkoła Comprehensive Institute Laura Lanza, Palermo z Włoch i szkoła Agrupamento de Escolas de Sines z Portugalii.
Celem projektu jest zapewnienie wsparcia rodzicom, nauczycielom, oraz dzieciom z dysleksją podczas przejścia z podstawowego do wyższych etapów edukacyjnych, tak aby mogły w pełni wykorzystać swój potencjał w nowym środowisku szkolnym.
Projekt chce odpowiedzieć na następujące pytania i problemy związane z dysleksją:
– jak nauczyciele mogą wspierać uczniów z dysleksją, rozumieć ich specyficzne trudności i potrzeby, dopasować wymagania przedmiotowe do ich możliwości,
– jaka powinna być rola rodziców w pomocy dzieciom dyslektycznym,
– jak można pomóc uczniom w rozwinięciu samodzielności w uczeniu się oraz odnalezieniu się w nowym środowisku szkolnym, podołać zwiększonym wymaganiom,
– jak wspierać ucznia w procesie odnalezienia się w nowej grupie rówieśniczej.
W ramach projektu planuje się:
– opracowanie poradnika precyzującego Indywidualny Plan Edukacyjny dla uczniów dyslektycznych rozpoczynających edukację na wyższym etapie edukacyjnym (4 klasa szkoły podstawowej, 1 klasa liceum),
– opracowanie poradnika dla rodziców, definiującego zasady, cele i metody pracy w domu z dziećmi dyslektycznymi w okresie przejścia między etapami edukacyjnymi,
– opracowanie poradnika dla nauczycieli, precyzującego metody pracy i wsparcia dyslektyków w szkole podstawowej i średniej,
– przeprowadzenie cyklu zajęć wspierających dzieci dyslektyczne, wykorzystujących wypracowane w projekcie metody,
– zorganizowanie w Zamościu międzynarodowej konferencji, poświęconej pomocy dzieciom z dysleksją rozwojową.
Projekt realizowany jest w ramach Programu Erasmus+, Akcja 2, komponent strategicznej współpracy między instytucjami (projekty innowacyjne). Dla Szkół Społecznych w Zamościu jest to projekt z wielu względów bardzo istotny:
podejmuje bardzo ważną tematykę wsparcia dzieci z dysleksją rozwojową,
pozwala na wsparcie uczniów konkretnymi działaniami, innowacyjnymi w skali europejskiej,
tworzy nową sieć współpracy z partnerami o dominującej w swoich krajach, pozycji w zakresie wsparcia dzieci z dysleksją,
rozwija kompetencje nauczycieli i umożliwia bezpośrednią pomoc dzieciom i rodzicom.
Dr Bogusław Klimczuk