Do 2025 roku LHS podwoi inwestycje do wartości 800 milionów złotych

0
843

Spółka PKP LHS zaprezentowała 6 grudnia w Sejmie, podczas obrad podkomisji ds. transportu kolejowego informację na temat potencjału i barier rozwoju linii szerokotorowej. Spółka zapowiedziała opracowanie analiz dotyczących celowości i opłacalności elektryfikacji oraz przedłużenia linii szerokotorowej. PKP LHS rozważa również zwiększenie zaangażowania kapitałowego w spółce Euroterminal Sławków. Do 2025 roku spółka podwoi inwestycje do wartości 800 milionów złotych.

PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa przeanalizuje opłacalność elektryfikacji linii do 2019 roku. Elementem analizy będzie również decyzja o wyborze systemu zasilania – czy będzie to funkcjonujący na sieci normalnotorowej prąd stały 3kV czy system 25kV prądu zmiennego wykorzystywany przez koleje ukraińskie. Wyniki analizy pozwolą podjąć decyzję na temat dalszego rozwoju PKP LHS.

– Patrzymy daleko w przyszłość, a jednocześnie stale modernizujemy linię, dywersyfikujemy asortyment przewożonych towarów i kierunki transportu zwiększając szanse reindustrializacji i wyrównania terytorialnych dysproporcji rozwoju, zarówno Polski Wschodniej jak i Śląska. Dlatego już teraz musimy podjąć strategiczną decyzję o kierunkach dalszego rozwoju linii – mówi prezes zarządu PKP LHS, Zbigniew Tracichleb.

logo Do 2025 roku LHS podwoi inwestycje do wartości 800 milionów złotych

Działania PKP LHS wpisują się w założenia Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie reindustrializacji. Jednym z jej elementów jest również Jedwabny Szlak, w którego budowie spółka uczestniczy. W czerwcu 2017 r. PKP LHS, jako pierwsza polska instytucja, dołączył do Międzynarodowego Komitetu Trasy Transkaspijskiej (TMTM), która prowadzi z Chin, przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne i Ukrainę do Polski. Alternatywny szlak prowadzi przez Azerbejdżan do Iranu i dalej do Indii. Wyrazem tej współpracy było podpisanie umowy o strategicznej współpracy pomiędzy polskimi a azerskimi kolejami.

– Szczególne znaczenie ma wsparcie na poziomie państwowym dla ekspansji zagranicznej, w której jednym z kluczowych elementów jest rozwój Nowego Jedwabnego Szlaku. Dzięki niemu mamy szansę zwiększyć potencjał Sławkowa, który jest najdalej na Zachód wysuniętym punktem linii szerokotorowej – dodaje prezes Zbigniew Tracichleb.

PKP LHS przeanalizuje również celowość i opłacalność wydłużenia linii szerokotorowej do Gliwic. Elementem takiej analizy będzie również warunek zachowania specjalnego statusu linii szerokotorowej, wyodrębnionej technicznie i organizacyjnie. Taki status wywalczony dla PKP LHS w ramach IV Pakietu Kolejowego pozwala utrzymać warunki do rozwoju i wysoką rentowność linii w długiej perspektywie.

Do 2025 roku PKP LHS planuje przeznaczyć na inwestycje 800 mln zł. Środki te zostaną wykorzystane na zwiększenie przepustowości linii, w tym zwłaszcza budowę komputerowego systemu sterowania ruchem kolejowym oraz modernizację lokomotyw. Oznacza to praktycznie podwojenie inwestycji zrealizowanych w latach 2001-2016.

Kolejnym elementem planu jest zwiększenie zaangażowania kapitałowego w spółce Euroterminal Sławków, co pozwoli zwiększyć potencjał logistyczny oraz wykluczyć ryzyko uchylenia wyjątku, wynegocjowanego przez Polskę dla PKP LHS w ramach IV Pakietu Kolejowego.

W posiedzeniu sejmowej podkomisji ds. transportu kolejowego 6 grudnia 2017 r. wzięli udział parlamentarzyści, Tomasz Buczyński, dyrektor departamentu kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju; Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A. i przewodniczący Rady Nadzorczej PKP LHS; Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego, a także przedstawiciele strony społecznej.

źródło: LHS

 

Poprzedni artykułDerbowe ostatki Padwy
Następny artykuł„Podobieństwa i różnice, różnice i podobieństwa” – wernisaż wystawy
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments