Podczas tegorocznych ferii 20-osobowa grupa uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalanych Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Dzieci Zamojszczyzny w Zamościu przebywała na stażach zawodowych w Sewilli, w ramach projektu „Zbuduj swoją pozycję zawodową” z programu ERASMUS+.
W trakcie trwającego dwa tygodnie stażu uczniowie mieli okazję doświadczyć praktycznej strony swojej przyszłej profesji. Głównym celem projektu było poznanie organizacji pracy i sposobu funkcjonowania hiszpańskich firm zajmujących się informatyką i gastronomią.
Każdy z uczestników został przydzielony do odpowiedniego zakładu, w którym odbywał praktykę przez 10 dni roboczych, 6 godzin dziennie. Firmy były powiązane z dziedzinami informatyki i gastronomii.
Praktyki 5 uczniów i 1 uczennicy z zawodu technik informatyk odbywały się w Pronet PC, Asociasion 69.F, Microsur oraz Informatica Salesianos Santísima Trinidad.
– Pracowałem w małej firmie gdzie jedynym pracownikiem był mój tutor. Bardzo podobała mi się ta spokojna atmosfera, gdzie mieliśmy ze sobą ciągły kontakt. Dzięki temu miałem komfortowe warunki do nauki nowych umiejętności bez stresu, a w razie wątpliwości zawsze mogłem poprosić o pomoc. Rozwinąłem swoje umiejętności w zakresie diagnostyki
i naprawy komputerów. Nauczyłem się montażu, z którym wcześniej miałem niewielką styczność. Staż pozwolił mi na praktyczne wykorzystanie umiejętności nabytych w szkole
i oswojenie się z różnorodnością zadań potrzebnych w pracy. Miałem również możliwość sprawdzić swoje możliwości językowe, gdyż nigdy wcześniej nie rozmawiałem w języku angielskim poza szkołą. Jestem bardzo zadowolony z przygotowanych dla nas wycieczek. Najbardziej podobała mi się wizyta w Setenil. Mimo że to bardzo mała miejscowość, to utkwiła mi w pamięci. Górzyste i malownicze tereny nadają Setenil niepowtarzalny klimat. Jestem zadowolony z wyjazdu i jego organizacji. Jedynym minusem jest ilość roboty papierkowej – wszelkiego rodzaju podpisów, raportów i ankiet przed, w trakcie i po wyjeździe. Rozumiem, że pewna ilość dokumentacji jest konieczna, ale dobrze by było popracować nad zredukowaniem jej do minimum – opowiada o swoich wrażeniach Kamil Ligocki z klasy 3 TI.
Staże 6 uczennic i 1 ucznia z zawodu technik technologii żywności odbywały się w cukierniach i restauracjach zlokalizowanych w Sewilli: Confitería Ochoa, Cup akces, Ambrosius, Habitat Geriátrico, Love Horno Artesano i Tarta Home. Podczas realizacji projektu główny nacisk położony został na nabycie praktycznych umiejętności, poznanie tendencji rozwoju branży cukierniczej w Hiszpanii.
– Atmosfera w pracy była bardzo przyjemna, zawsze mogłam liczyć na pomoc innych. Traktowano mnie na równi z innymi pracownikami. Nabyłam wiele praktycznych umiejętności, np.: dekorowanie ciast, nauczyłam się także nowych, nieznanych wcześniej przepisów itp. Poznałam nową kulturę, tradycje i zwyczaje, które są nieco inne niż w Polsce. Program kulturowy bardzo mi się podobał. Wycieczki bardzo przypadły mi do gustu, było to dla mnie nowe przeżycie, które zostanie na długo w mojej pamięci. Warunki zakwaterowania były jak najlepsze. Znajdowało się tam wszystko co było potrzebne w codziennym życiu. Jedzenie było smaczne, sama w domu będę próbowała odtworzyć dania, których miałam okazję spróbować. Zajęcia z hiszpańskiego były bardzo przyjemne. Z chęcią uczyłam się nowo poznanych słów i zwrotów, których używałam podczas pobytu na stażu. Bardzo podobała mi się również postawa osoby prowadzącej zajęcia, która zawsze zarażała nas swoim uśmiechem. Mam nadzieję że będę miała okazję jeszcze kiedyś tam wrócić – relacjonuje swój pobyt w Hiszpanii Żaneta Waszak z klasy 2 TTŻ.
Staże 4 uczennic i 3 uczniów z zawodu kucharz odbywały się w restauracjach: Uno de Delicias, Tapas Tamarguillo i Cafetería Bar Guadalquivir. Staże pozwoliły na wszechstronny rozwój uczniów: poznanie procesów technologicznych, nabycie i doskonalenia praktycznych umiejętności w branży gastronomicznej dań typowych dla kuchni andaluzyjskiej.
– W moim zakładzie pracy panowała miła i przyjemna atmosfera. Pracownicy pokazywali mi co i jak mam robić. W trakcie realizacji stażu nauczyłem się przygotowywać różne rodzaje potraw kuchni hiszpańskiej. Dowiedziałem się jak można przygotować do spożycia owoce morza – krewetki, małże, itp. Na praktyce wzbogaciłem swoje umiejętności dotyczące gotowania. Program kulturalny bardzo mi się podobał, bo dowiedziałem się kilka ciekawych rzeczy o kulturze hiszpańskiej. Ciekawą wycieczką według mnie był wyjazd do miasteczka Cadis, zobaczyłem Ocean Atlantycki i wiele ciekawych miejsc i pomników – wyjaśnia Dawid Kowalik z klasy 3k
Wolne od pracy dni wypełnił program kulturowy, który obejmował wycieczki po Andaluzji. Zwiedziliśmy Rondę – niezwykłe miasto przedzielone na pół głębokim wąwozem, do której raz w roku zjeżdżają najlepsi toreadorzy z Hiszpanii. Byliśmy też w Setenil de las Bodegas, gdzie zafascynowało nas niezwykłe osadzenie zabudowy miejskiej między ścianami stromego wąwozu, będącego skalistym kanionem rzeki Rio Trejo. Mieliśmy okazję zwiedzić Kadyks – “Ciudad que sonríe”, czyli “Miasto, które się uśmiecha”, będąc tam trudno się z tym nie zgodzić. Z największą przyjemnością odkrywaliśmy zakątki najstarszego miasta w zachodniej Europie, a pobyt nad Oceanem Atlantyckim wywarł na uczestnikach ogromne wrażenie. W drodze do Kadyksu zajrzeliśmy do Jerez de la Frontera, słynącego z win, koni i flamenco. Zwiedziliśmy starówkę, która została wpisana na listę zabytków historyczno-artystycznych. To jedno z najznamienitszych miast prowincji Kadyksu łączy dostojność arystokratycznych pałaców z ludowym klimatem typowo andaluzyjskich domostw. Popołudniami uczestnicy wyjazdu mieli okazję do zwiedzania największych atrakcji turystycznych Sewilli, przez wielu uważanej za najpiękniejsze miasto w całej Hiszpanii.
Dzięki udziałowi w stażach zagranicznych uczniowie mogli poszerzać swoje horyzonty. Zdobyte doświadczenie pomoże im w znalezieniu pracy nie tylko w Polsce, ale i poza granicami kraju. Podczas uczestnictwa w projekcie można było sprawdzić jak doskonale uczniowie sobie radzą w innych warunkach, w innym kraju, w innym języku, czy to czego się uczą przydaje się w praktyce. Mieli okazję poznać ludzi, którzy mają inne zwyczaje, inaczej organizują swoje codzienne życie i porównać to ze swoim otoczeniem.
Program Erasmus+ ściśle współpracuje z Krajowym Centrum Europass, co ułatwia potwierdzanie zdobytego doświadczenia zawodowego, kulturowego i językowego za granicą.
Uczniowie Budowlanki po uczestnictwie w projekcie „Zbuduj swoją pozycję zawodową” otrzymują dokumenty Europass Mobilność wydawane przez Krajowe Centrum Europass.
Monika Maluha