Zamość, wzorem innych miast, będzie miał swoje miejskie centrum przesiadkowe. Powstanie ono przy ul. Peowiaków, na należących do miasta terenach, w okolicy przystanku kolejowego “Starówka”.
Nad utworzeniem węzła komunikacyjnego czy tez hubu (nazwy te funkcjonują zamiennie), władze miasta pracują już ponad rok. Na razie tylko na papierze. Jego wizja – jak zapewnił Prezydent – jest już uzgodniona z konserwatorem zabytków.
Inwestycja ma na celu ulokowanie przystanków różnych środków transportu w jednym miejscu, co umożliwi podróżnym dogodne i szybkie przesiadki. Pierwszy element węzła już jest – jest nim przystanek kolejowy “Starówka”. Według planów, dołączyć do niego ma także komunikacja miejska oraz prywatni przewoźnicy (busy). Docelowo znajda się tam również postoje taksówek, parkingi dla samochodów prywatnych oraz wypożyczalnia rowerów miejskich. Koncepcja ta, ułatwić ma komunikację mieszkańcom miasta oraz turystom.
Nie lada wyzwanie stanowić może nakłonienie prywatnych przewoźników do przeniesienia ich dworca z ul. Gminnej. Nie udało się to wcześniej Spółce PKS, która chciała ulokować busy na terenie zmodernizowanego dworca (Centrum Hop Stop). Miasto będzie jednak dążyło do pozyskania prywatnych przewoźników. – To, czy właściciele firm przewozowych zdecydują się korzystać z tego miejsca, zależy tylko od ich dobrej woli. Zrobimy wszystko, aby dworzec busów przeniósł się z ul. Gminnej na ul. Peowiaków. Miasto ma odpowiednie narzędzia i środki, żeby właścicieli firm przewozowych do tego przekonać – zapowiedział podczas XXIII Sesji Rady Miasta (24.10.2016), prezydent Andrzej Wnuk.
Władze Miasta liczą, że w miejscu węzła przesiadkowego przy ul. Peowiaków, skupiać się będzie życie komunikacyjne Zamościa. Stać się tak ma za sprawą znajdującego się niedaleko punktu turystycznego, jakim jest Stare Miasto, a także pobliskiego kina, czy też nowo wybudowanego przy ul. Wyszyńskiego, sądu. Przyciągnąć podróżnych ma zarówno funkcjonalność, jak i wysokie walory estetyczne tego miejsca. Planowane jest wydłużenie zatoki, utworzenie dwóch wiat przystankowych wyposażonych w panele informacji komunikacyjnej i turystycznej, biletomatów, paczkomatów oraz toalet. Teren ma być oświetlony i monitorowany. Miasto zakłada także, że w przyszłości wokół węzła powstaną lokale handlowo – usługowe.
Przeciwnicy polityczni prezydenta, o dziwo, nie krytykują projektu utworzenia węzła, być może dlatego, że jest on kontynuacją planów jego poprzednika, Marcina Zamoyskiego. Dopytują jedynie o koszty przedsięwzięcia. Te – jak powiedział Prezydent Andrzej Wnuk – nie są jeszcze dokładnie oszacowane, gdyż zależeć będą od wielu czynników.
Kiedy dworzec pkp wyremontują?
Popieram. Przypomnę tylko że koncepcję jednego dworca dla kolei i autobusów opracowano w latach 70-tych właśnie w tym samym miejscu. Tak więc nic nowego. Ale serdecznie popieram pomysł.