W ramach inauguracji kampanii „Nie daj się zaskoczyć” oraz przypadającego 28 lipca Światowego Dnia WZW, Fundacja „Gwiazda Nadziei” organizuje bezpłatne badania anty-HCV dla mieszkańców Zamościa. Tego dnia z badań będzie mogło skorzystać 150 osób.
Akcję bezpłatnych badań anty-HCV, z których w tym roku będzie mogło skorzystać łącznie 4500 osób z 16 polskich miast, organizujemy nie tylko dlatego, by zrobić coś dobrego dla zdrowia społeczeństwa, ale również po to, by edukować ludzi na temat wirusowego zapalenia wątroby typu B i C oraz zwrócić uwagę na konieczność robienia badań profilaktycznych – mówi Barbara Pepke, Prezes Fundacji „Gwiazda Nadziei”. Światowy Dzień WZW to doskonała okazja, by pomyśleć o swoim zdrowiu i skorzystać z możliwości wykonania bezpłatnego badania anty-HCV. Zwłaszcza, że od zeszłego roku dostępne są dla polskich pacjentów terapie o wysokiej skuteczności. Ich odkrycie było przełomem w medycynie. WZW C przestało być chorobą nieuleczalną. Jedyne co pozostało nam do zrobienia to wykrycie wirusa. Zachęcam zatem – badajmy się! To naprawdę minimalny wysiłek, który może uratować nam życie – przekonuje Prezes Fundacji.
Szacuje się, że w Polsce ponad 230 000 osób jest zakażonych HCV, jednak niewiele z nich zostało zdiagnozowanych. Fundacja „Gwiazda Nadziei” już od kilku lat organizuje Światowy Dzień WZW w Polsce właśnie po to, aby podnosić świadomość społeczną w zakresie zakażeń a także zachęcać ludzi do diagnostyki.
Z bezpłatnych testów można skorzystać w punkcie:
- Peowiaków 1, w godz. 7:30-11:00
Dla osób z pozytywnym wynikiem udostępniona zostanie pogłębiona diagnostyka – badanie HCV RNA, które pozwala ocenić, czy wirus nadal jest w organizmie. Około 20% osób, które miało kontakt z wirusem, pokonuje zakażenie własnymi siłami.
W tym roku, w dniu Światowego Dnia WZW, Fundacja „Gwiazda Nadziei” postanowiła zainaugurować kampanię społeczną „Nie daj się zaskoczyć”. Jej celem jest podniesienie wiedzy Polaków na temat WZW B i C. W ramach kampanii powstaną spoty edukacyjne z udziałem polskich aktorów: Artura Barcisia, Piotra Fronczewskiego, Gabrieli Muskały, Joanny Osydy i Krzysztofa Tyńca oraz ulotki i plakaty edukacyjne. Najważniejszym przekazem kampanii jest zwrócenie uwagi Polaków na drogi zakażenia WZW. Pokazanie, jak codzienne sytuacje, np. wizyta u kosmetyczni czy manicurzystki, mogą nieść za sobą ryzyko przeniesienia wirusa.
Do zakażenia wystarczy kropla krwi. Każda sytuacja, w której może dojść do skaleczenia, kontaktu naszej krwi z np. źle wysterylizowanymi narzędziami, stanowi zagrożenie – tłumaczy Barbara Pepke.
Odbiorcy kampanii poznają drogi zakażenia HCV oraz dowiedzą się, jakie mogą być objawy i konsekwencje nieleczenia rozwijającej się choroby. Należy przy tym przypomnieć, że WZW C pierwsze objawy może dać nawet po 20-30 latach od zakażenia, kiedy zdążyło już mocno uszkodzić wątrobę. Stąd profilaktyka oraz diagnostyka są tak ważne.
Problem ten dostrzega również Światowa Organizacja Zdrowia, która uznając wirusowe zapalenie wątroby typu B i C za jedno z największych zagrożeń epidemiologicznych XXI w. podjęła pracę nad Strategią Wirusowego Zapalenia Wątroby. W czerwcu tego roku Polska wraz ze 192 państwami poparła dokument, którego głównym założeniem jest eliminacja wirusów HBV i HCV do 2030 roku.
Fundacja „Gwiazda Nadziei” powstała w 2007 r. w Katowicach. Posiada status organizacji pożytku publicznego. Jej celem jest działalność w zakresie ochrony zdrowia polegająca na promocji zdrowia, profilaktyki zdrowotnej, ratowaniu ludzkiego życia, w szczególności osób z chorobami wątroby i działaniu na rzecz poprawy stanu ich zdrowia. Fundacja jest organizatorem: akcji edukacyjnych skierowanych do młodzieży, kampanii społecznych na temat zagrożeń, jakie niosą zakażenia wirusami HCV i HBV, akcji bezpłatnych badań oraz szkoleń dla nauczycieli i lekarzy pierwszego kontaktu. Fundacja gromadzi fundusze ze zbiórek pieniężnych i 1% podatku na finansowanie leczenia swoim podopiecznym.