Artykuły metalowe, sprzedaż jaj, tania wymiana opon, krawcowa, lista nr 40, okręg 15… każda innego formatu, mniej lub bardziej wyblakła, chwieje się na wietrze, bądź zwisa bezwładnie ze swojego stelaża, uczepiona sznurkiem do zardzewiałego ogrodzenia. REKLAMA.
Jedziesz autem, idziesz z psem na spacer albo gapisz się bezmyślnie przez okno autobusu. One są wszędzie. Błyszczą, świecą, mrugają, a nawet mówią. W centrum Zamościa królują aktualnie wyborcze bilbordy, na drogach wyjazdowych z miasta widzisz, że ćwiartka z kurczaka od czwartku taniej o 20%, że wyprzedaż jesienna w galerii i że farba akrylowa w promocji. Och! Tanie mieszkania w Lublinie w atrakcyjnej okolicy! Cóż począć z taką wiedzą? Kupować, konsumować 😉
Nie chodzi o to, że są. Niech będą i spełniają swoją funkcję, bo jak mawiał klasyk “reklama dźwignią handlu”. Najbardziej chodzi o to, że niektóre są brzydkie, nieaktualne, w złym miejscu, zasłaniają niekiedy widoczność. Na domiar złego wątpliwej jakości wykonanie i niestety nierzadko błędy. Taki szyld zdecydowanie nie przysparza klientów. Teraz tak na prawdę, jeżeli jesteś właścicielem budynku, bądź placu, to na elewacji i ogrodzeniu możesz powiesić dowolnej treści reklamę. Wyjątek stanowią lokale użytkowe na Starym Mieście, ponieważ należy mieć pozwolenie Konserwatora Zabytków, ale właściwie tylko jeżeli szyld firmy będzie reklamą świetlną.
Wydaje się, że w dobrym momencie zaczyna działać powołany przez Prezydenta Andrzeja Wnuka zespół do spraw opracowania zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń na terenie Miasta Zamość.
15 października br. doszło do pierwszego spotkania zespołu. Do zadań zespołu należy: przeprowadzenie wstępnego rozpoznania specyfiki Miasta Zamość pod kątem wdrożenia możliwych rozwiązań z zakresu ładu reklamowego; przygotowanie indywidualnych propozycji dotyczących zasad umieszczania reklam; opracowanie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń; sporządzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń; przygotowanie projektu uchwały w sprawie wprowadzenia opłaty reklamowej wraz z uzasadnieniem. Informuje Marek Gajewski – Rzecznik Prasowy Prezydenta Andrzeja Wnuka.
Pozostaje mieć nadzieję, że nowo powołany zespół będą stanowić ludzie kompetentni do sprawowania pieczy nad estetyką naszej przestrzeni miejskiej. Z punktu widzenia turysty i mieszkańca, jeżeli założenia są słuszne, będzie najzwyczajniej w świecie ładniej wokół nas. Z punktu widzenia zamojskiego przedsiębiorcy, chyba nieco mniej entuzjazmu. Ale przekonanie, że projekt jest pomyślany tak, aby nastąpiła likwidacja nieaktualnych szyldów, a te tablice, które słońce pozbawiło barw, mogły być wymienione w określonym przepisami stosownym czasie. Zakładając dodatkowo, że uzyskanie decyzji będzie bezpłatne, bo przecież dla dobra nas wszystkich. Przede wszystkim ufajmy, że nie będzie to proces ścigania ciężko pracujących właścicieli zamojskich firm za to, że “h” w “hurt-detal” jest mniej zielone i lekko krzywe.
Po zakończonych wyborach, miejmy nadzielę szybko znikną przyczepki z wielkimi wizerunkami kandydatów i ogrodzenia upstrzone szpalerem liderów regionu. Wtedy spod “jedynek” i mocnych “trójek” wychyli się marketing po zamojsku. Czas pokaże.